BABELFISKENS 10 ÅRS JUBILÆUM

I efteråret 2011 blev Babelfisken født, vistnok et sted i de sydfynske farvande. Det var i hvert fald oversætter Sara Koch der gav den liv og dermed gav os alle et længe savnet mødested omkring oversættelse.

Nu efter ti år svømmer Babelfisken stadig glad af sted, og vi svømmer med – både redaktører og læsere og alle de mennesker der skriver her, om bøger og sprog. Om tanker og verdener. Om fiktive eller virkelige steder og personer. Siden Sara søsatte den lille fisk, har vi hele tiden skabt Babelfisken i fællesskab. Det fortsætter vi forhåbentlig med de næste ti år.

Og det skal selvfølgelig fejres! Det vil vi gøre med en hyldest til Saras nyskabelse oversættelsesanmeldelsen, der blev til sammen med Babelfisken som en vigtig drivkraft bag hele det projekt at starte et tidsskrift (dvs. det der skulle vokse op til at blive et tidsskrift, for som helt lille var Babelfisken kun en blog og hed Oversætteren).

For selvom Babelfisken er os allesammen, ville den ikke være Babelfisken uden vores trofaste oversættelsesanmeldere, før og nu: Jørn Boisen, Marie Tetzlaff, Julio Jensen, Ida Klitgård, Jørgen Herman Monrad, Moritz Schramm, Hanne Jansen, Troels Hughes Hansen, Miriam Vestergaard Kobbersmed

Vi håber at bringe flere, og flere forskellige slags, oversætteranmeldelser her i løbet af jubilæumsåret. Meget gerne anmeldelser af bøger oversat fra sprog vi ikke tidligere har været omkring, eller tekster der, i form og/eller indhold, rummer særlige udfordringer for oversætteren. I juni er vi tyvstartet med Jørgen Herman Monrads anmeldelse af Karsten Sand Iversens nyoversættelser af to Hölderlindigte i udgivelsen Urdel, og her i september har vi bragt Ida Klitgårds anmeldelse af Louise Ardenfelt Ravnilds oversættelse af indiske Deepa Anapparas Djinn-patruljen på Lilla Linje. Så forskelligt og så godt kan det gøres!

Hurra for Sara, tillykke til Babelfisken og god læselyst!

Redaktionen, oktober 2021

—- Jubilæumsanmeldelserne er støttet af Statens Kunstfond —-   

Babelfiskens grundlægger Sara Koch skabte med Danmarks første webtidsskrift om oversættelse også en ny genre inden for litteraturkritik: oversættelsesanmeldelsen, altså anmeldelser af oversat litteratur med fokus på teksten som oversættelse. Sara præsenterede selv fænomenet og behovet for det således:

“Hævet over enhver tvivl er det at værket er vigtigere end oversættelsen, men hvis ikke oversættelsen yder værket retfærdighed, er det umuligt at sige noget fyldestgørende om værket – medmindre det læses i originaludgaven. Og eftersom oversættelse, foruden at præsentere verdenslitteraturen for danske læsere, er med til at udvikle det danske sprog, er det vigtigt at der af og til ses på kvaliteten i danske oversættelser. Er de gode nok? Yder de værket og sproget retfærdighed?

Avisanmelderne har begrænset spalteplads, modtager et overskueligt honorar for deres indsats og får ikke udleveret originaludgaven. Med de forudsætninger er det svært at sige noget om hvordan en roman er oversat.

Derfor har Babelfisken valgt at bringe oversættelsesanmeldelser. Vi har bedt nogle kompetente læsere der arbejder professionelt med sprog og oversættelse, om at anmelde for os. Fungerer teksten på dansk, viderebringer den stil og tone? Er en snørklet tekst blevet ligefrem, og er den blevet snørklet på den velfungerende måde? Er noget gået tabt, er noget vundet?

Anmelderne har fået frie tøjler med hensyn til valg af tekst og metode. Nogle oversættelser vil være af nyere dato, andre lidt ældre. Valget har været anmelderens.”

God læselyst!

Hun synger med de dødes stemmer

Af Juliane Wammen Anmeldelse af oversættelsen af sydkoreanske Kim Hyesoons Dødens selvbiografi (Terrapolis 2021), oversat af Maja Lee Langvad i samarbejde med lektor Karin Jakobsen og billedkunstner Jeuno JE Kim.   Da Kim Hyesoons Dødens selvbiografi kom på dansk i 2021, var det første gang nogensinde, at en koreansk samtidsdigter udkom i direkte oversættelse fra koreansk til dansk....

læs mere

Pusjkins poesi og dens (u)mulige oversættelse

Af Konstantin Kornilov      Anmeldelse af Alexander Pushkin: Sigøjnerne & andre fortællende digte. Gendigtet fra russisk af Bo Svoda (Det Poetiske Bureaus Forlag, 2018)   Selv om der er en lang tradition for at oversætte russisk litteratur til dansk, er det især prosatekster som Tolstoj, Dostojevskij, Bulgakov m.fl., der blev og stadig bliver oversat. Den vigtigste russiske digter —...

læs mere

G.W.F. Hegel: Dialektik

Af Kristian Olesen Toft, ph.d.-stipendiat, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet. Anmeldelse af G.W.F. Hegel: Dialektik. Forlaget Mindspace, 2022. Oversat fra tysk af S. Rosendal, A.C. Ploug og O.B. Hansen. Udgivet af W. Mathorne & A.C. Ploug.   1. Filosofien på tysk Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) er blandt filosofiens store oversættere. I overført...

læs mere

Pusjkins præcise Prosa

Af Trine Søndergaard Anmeldelse af Aleksandr Pusjkin: Prosa. Sisyfos, 2021. Oversat af Marie Tetzlaff. Marie Tetzlaff har gennem de seneste år oversat flere af de store russiske klassikere, bl.a. Lev Tolstojs Anna Karenina og Fjodor Dostojevskijs Brødrene Karamazov. Og når jeg siger store russiske klassikere, tænker du nok især på netop de to. Og de er da også indiskutabelt store. Men i den...

læs mere

Pragmatiske udfordringer i oversættelsen af mexicansk roman

Af Julio Jensen   Anmeldelse af Laia Jufresa: Umami, oversat af Ane-Grethe Østergaard. Skjødt Forlag, 2020. Laia Jufresa er født i 1983, og er en af den mexicanske litteraturs lovende skikkelser. I 2014 blev hun udvalgt som en af Mexicos bedste unge forfattere (Mexico20) og i 2017 som en af Latinamerikas bedste yngre forfattere (Bogota39). Hun er – ud over romanen som skal omtales i det...

læs mere

Beauvoir i oversættelse – om at læse Det andet køn på dansk

Af Anna Cornelia Ploug, M.Phil.Stud. Ph.d.-stipendiat, Roskilde Universitet Anmeldelse af Simone de Beauvoir: Det andet køn, Bind I. Kendsgerninger og Myter & Bind II. Erfaringer og oplevelser. Gyldendal, 2019. Oversat fra fransk af Karen Stougaard Hansen, Svend Johansen og Mette Olesen. Revideret af Claus Clausen. På dansk har vi ikke en petit ami/boy friend eller en petite amie/girl...

læs mere

Hjertegribende stemmer fortæller og fortryller

Af Ida Klitgård Anmeldelse af Deepa Anappara, Djinn-patruljen på Lilla Linje (Djinn Patrol on the Purple Line), oversat af Louise Ardenfelt Ravnild, Politikens Forlag, 2020. På forsiden af bogen står der en udtalelse fra The Sunday Times: ”En hjertegribende fortælling”, og det er ikke helt ved siden af. Romanen er den indiske prisbelønnede journalist Deepa Anapparas meget roste debutroman om de...

læs mere

Friedrich Hölderlin i oversættelse

Af Jørgen Herman Monrad   Forlaget Wunderbuchs Friedrich Hölderlin: Urdel. Digte, skrifter og breve indeholder blandt andet end række ikoniske digte i Karsten Sand Iversens nyoversættelse. Her sammenlignes to af dem med Thorkild Bjørnvigs 50 år gamle oversættelse af de samme digte.   I. Foran mig på mit skrivebord ligger lige nu en stabel bøger af og om den tyske lyriker, epiker,...

læs mere

Om eksotisme og stereotyper i latinamerikansk litteratur

Af Julio Jensen Anmeldelse af Carla Guelfenbein: Borte iblandt os (Contigo en la distancia), oversat af Ole Skov Thomassen, Forlag Editorial Aurora Boreal, 2019. Med begrebet verdenslitteratur forstås som regel kanoniseret litteratur, dvs. kongerækken af forfattere som Homer, Vergil, Dante, Cervantes, Shakespeare, Goethe, osv. I nyere tid er det engelsksprogede begreb world literatures dukket...

læs mere

Populær prins i gedigen oversættelse

Af Miriam Vestergaard Kobbersmed En litterær evergreen Eventyret om Den lille prins af Antoine de Saint-Exupéry (1943) er en klassiker, som selv over 75 år efter sin udgivelse er kendt og elsket over hele kloden. Historien om den lille nævenyttige prins og hans enkle livsfilosofi er en effektiv fabel, som folk på tværs af aldre og landegrænser har kunnet spejle sig i gennem en menneskealder....

læs mere
Få besked ved nye indlæg!

Vi spammer ikke! Læs vores privatlivspolitik hvis du vil vide mere.