BABELFISKENS 10 ÅRS JUBILÆUM

I efteråret 2011 blev Babelfisken født, vistnok et sted i de sydfynske farvande. Det var i hvert fald oversætter Sara Koch der gav den liv og dermed gav os alle et længe savnet mødested omkring oversættelse.

Nu efter ti år svømmer Babelfisken stadig glad af sted, og vi svømmer med – både redaktører og læsere og alle de mennesker der skriver her, om bøger og sprog. Om tanker og verdener. Om fiktive eller virkelige steder og personer. Siden Sara søsatte den lille fisk, har vi hele tiden skabt Babelfisken i fællesskab. Det fortsætter vi forhåbentlig med de næste ti år.

Og det skal selvfølgelig fejres! Det vil vi gøre med en hyldest til Saras nyskabelse oversættelsesanmeldelsen, der blev til sammen med Babelfisken som en vigtig drivkraft bag hele det projekt at starte et tidsskrift (dvs. det der skulle vokse op til at blive et tidsskrift, for som helt lille var Babelfisken kun en blog og hed Oversætteren).

For selvom Babelfisken er os allesammen, ville den ikke være Babelfisken uden vores trofaste oversættelsesanmeldere, før og nu: Jørn Boisen, Marie Tetzlaff, Julio Jensen, Ida Klitgård, Jørgen Herman Monrad, Moritz Schramm, Hanne Jansen, Troels Hughes Hansen, Miriam Vestergaard Kobbersmed

Vi håber at bringe flere, og flere forskellige slags, oversætteranmeldelser her i løbet af jubilæumsåret. Meget gerne anmeldelser af bøger oversat fra sprog vi ikke tidligere har været omkring, eller tekster der, i form og/eller indhold, rummer særlige udfordringer for oversætteren. I juni er vi tyvstartet med Jørgen Herman Monrads anmeldelse af Karsten Sand Iversens nyoversættelser af to Hölderlindigte i udgivelsen Urdel, og her i september har vi bragt Ida Klitgårds anmeldelse af Louise Ardenfelt Ravnilds oversættelse af indiske Deepa Anapparas Djinn-patruljen på Lilla Linje. Så forskelligt og så godt kan det gøres!

Hurra for Sara, tillykke til Babelfisken og god læselyst!

Redaktionen, oktober 2021

—- Jubilæumsanmeldelserne er støttet af Statens Kunstfond —-   

Babelfiskens grundlægger Sara Koch skabte med Danmarks første webtidsskrift om oversættelse også en ny genre inden for litteraturkritik: oversættelsesanmeldelsen, altså anmeldelser af oversat litteratur med fokus på teksten som oversættelse. Sara præsenterede selv fænomenet og behovet for det således:

“Hævet over enhver tvivl er det at værket er vigtigere end oversættelsen, men hvis ikke oversættelsen yder værket retfærdighed, er det umuligt at sige noget fyldestgørende om værket – medmindre det læses i originaludgaven. Og eftersom oversættelse, foruden at præsentere verdenslitteraturen for danske læsere, er med til at udvikle det danske sprog, er det vigtigt at der af og til ses på kvaliteten i danske oversættelser. Er de gode nok? Yder de værket og sproget retfærdighed?

Avisanmelderne har begrænset spalteplads, modtager et overskueligt honorar for deres indsats og får ikke udleveret originaludgaven. Med de forudsætninger er det svært at sige noget om hvordan en roman er oversat.

Derfor har Babelfisken valgt at bringe oversættelsesanmeldelser. Vi har bedt nogle kompetente læsere der arbejder professionelt med sprog og oversættelse, om at anmelde for os. Fungerer teksten på dansk, viderebringer den stil og tone? Er en snørklet tekst blevet ligefrem, og er den blevet snørklet på den velfungerende måde? Er noget gået tabt, er noget vundet?

Anmelderne har fået frie tøjler med hensyn til valg af tekst og metode. Nogle oversættelser vil være af nyere dato, andre lidt ældre. Valget har været anmelderens.”

God læselyst!

Thomas Bernhard – en udfordring for oversætterne

Af Moritz Schramm Det er ikke nemt at oversætte Thomas Bernhards værker: men de danske oversættere klarer opgaven overbevisende – på hver deres måde, og på trods af enkelte skønhedsfejl. De seneste år har der kunnet iagttages et veritabelt boom i nye, danske oversættelser af Thomas Bernhards værker: Siden midten af 1990’erne er ikke mindre end fem romaner, tre bind af forfatterens autobiografi...

læs mere

Skruen strammes – mørklægning af sproget

Af Ida Klitgård Anmeldelse af Henry James, Skruen strammes (The Turn of the Screw), oversat af Viggo Hjørnager Pedersen og Lasse Rask Hoff, Rosenkilde og Bahnhof 2012, og oversat af H. B. J. Cramer, Forum 1968, genoptrykt 1998. Den amerikanske kanoniske forfatter Henry James’ gotisk-inspirerede novellette The Turn of the Screw udkom oprindeligt i bogen The Two Magics i New York i 1898 efter at...

læs mere

Oh, at være en nyoversættelse: Historien af Elsa Morante

Af: Hanne Jansen, Københavns Universitet Elsa Morantes over 600 sider lange roman Historien udkom i 1974 (med originaltitlen La storia) og blev i løbet af ganske kort tid oversat til alverdens sprog og udråbt til et af de vigtigste litterære værker i det 20. århundrede. Romanen udspiller sig i krigsårene 1941-47 og er fortællingen om en moder og hendes kamp for at få sine to sønner levende...

læs mere

Camus’ Skaz – om nyoversættelsen af Faldet

Af Jørn Boisen, Københavns Universitet Skaz er et af de mange meget cool litterære begreber, som de russiske formalister definerede. I en berømt artikel om Gogols Kappen, beskrev Boris Eichenbaum skaz som en særlig form for jeg-fortælling med flere træk fra talesproget end fra skriftsproget. Fortælleren siger ”jeg” om sig selv og henvender sig til en tilhører, der tiltales ”De” eller ”du”. ...

læs mere

Djævelen i detaljen

Tre oversættelser af 'Den evige ægtemand' Af Marie Tetzlaff F.M. Dostojevskij Den evige ægtemand, 1870 på dansk ved Ole Husted Jensen, Bechs forlag, 2012 på dansk ved Ejnar Thomassen, Stig Vendelskærs forlag, 1965, genoptrykt People’s Press, 2006 F.M. Dostojevskijs fine fortælling Den evige ægtemand fra 1870 udkom i 2012 i en ny oversættelse ved Ole Husted Jensen på Bechs forlag. Ejnar...

læs mere

Er Elfriede Jelinek egentlig oversat til dansk?

En kritisk anmeldelse af de danske udgivelser af Nobelprismodtageren. Af Moritz Schramm Elfriede Jelinek: Lyst, Tiderne Skifter, 2004, på dansk ved Nanna Thirup Elfriede Jelinek: Spillelærerinden, Tiderne Skifter, 2005, på dansk ved Louise Puck Hansen ”Spillelærerinden er en skelsættende bog ... At den nu så mange år efter sin udgivelse er kommet på dansk, kan vi godt takke Nobelpriskomiteen...

læs mere

Ingen sproglige tomme pladser her!

Af Ida Klitgård Anmeldelse af J. K. Rowling, Den tomme plads (The Casual Vacancy), oversat af Agnete Dorph Stjernfelt, Gyldendal 2012. I J. K. Rowlings første roman for voksne er omdrejningspunktet for bogens socialrealistiske og tragikomiske handling den fiktive landsby Pagford bygget over Rowlings egen fødeby Yate i Gloucestershire. Pagford er tilsyneladende indbegrebet af engelsk landsbyidyl,...

læs mere

Letkøbte point – om anmeldelser

Af Charlotte Glahn Blandt oversættere udtrykkes der ofte en vis ærgrelse over, at vores arbejde ikke vurderes i anmeldelser. Selv ved jeg ikke helt, hvad jeg skal mene, for hvis både forfatter, værk og oversætter skal være til stede i en anmeldelse, bliver det hurtigt til en unødig kompleks størrelse i det format, som avisernes anmeldelser giver plads til. Som udgangspunkt må det være værket,...

læs mere
Få besked ved nye indlæg!

Vi spammer ikke! Læs vores privatlivspolitik hvis du vil vide mere.

Follow this blog

Get every new post delivered right to your inbox.