Nordeuropas største krimifestival – Krimimessen – blev afholdt i Horsens lørdag 2. april og søndag 3. april 2022. I 2007 havde messen 7.000 deltagere og siden 2001 har den haft besøg af forfattere og foredragsholdere fra mere end 10 lande – udover Skandinavien og norden. Her er Babelfiskens reportage fra søndagens krimimesse:
”Nu har bødlen været her,” lyder det fra forfatteren Benni Bødker hen mod slutningen af interviewet med oversætteren Rebekka Svendsen, der handler om den amerikanske sengotiske forfatter Shirley Jackson (1916-1965). Dermed menes, at Bødker er blevet gjort opmærksom på, at tiden til interviewet snart er gået – men udsagnet går fint i spænd med atmosfæren til krimifestivalen, der afholdes på Europas største fængselsmuseum: Fængslet i Horsens.
Til messen bevæger man sig igennem de tidligere fængselsfaciliteter, der i weekendens anledning bliver brugt som foredragssale. Scenerne har navne som ’Indergården’, ’Snedkeriet’, ’Gymnastiksalen’ og ’Trykkeriet’ alt efter, hvilken funktion rummene havde indtil 2006, hvor Horsens Statsfængsel lukkede og slukkede.
Det er svært ikke at lade sig rive med af den stemning, bygningerne skaber: Indenfor føler man sig en smule indespærret, og udenfor føler man sig en smule udsat: Søndagen er kold, og det regner i byger på de lysebrune murstensbygninger. Tre fanger fra Komediehuset – Horsens Teaterskole – trasker rundt i lænker og fangetøj og fejer skrald op i udendørsarealet.
På Trykkeri-scenen, foreslår Rebekka Svendsen at genrebetegne Shirley Jackson under kategorien ’moderne gotik’. Om Jacksons forfatterskab siger hun, at ”det handler om at være menneske og om at kæmpe mod det mørke, der findes inde i en selv.”
Svendsen noterer sig også, at Jackson stadig har en litterær genopblomstring til gode i Danmark. Store krimi- og gyserforfattere som Stephen King har ellers længe fremhævet Jackson som et vigtigt litterært forbillede.
King-oversætteren Jakob Levinsen var også på programmet i anledningen af, at ’skrækkens humanist’ – som Levinsen kalder blockbuster-forfatteren i sit foredrag – fylder 75 til september. King har en ”intuitiv forståelse for, hvorfor folk gør, som de gør,” ifølge Levinsen. Det er en af de mange årsager til, han er slået igennem som en af tidens bedst sælgende (og mest ordrige!) engelsksprogede forfattere.
Selvom ord som ’oversætter’ og ’oversættelse’ kun nævnes én gang i programhæftet (i forbindelse med Svendsen-interviewet), har weekenden flere indslag med oversættere (som Levinsen og Svendsen) og gendigtere (som Kenneth Bøgh Andersen og Bødker).
Et af festivalens sidste arrangementer fortjener særlig opmærksomhed: Her interviewer David Jacobsen Turner oversætteren og forlagsejeren Anders Jørgen Mogensen – og Benni Bødker, der har skrevet efterordet – om norske Stein Rivertons (1884-1934) genreklassiker Jernvognen (1909).
Jernvognen er aldrig gået ud af print i Norge, men romanværket er endnu ikke slået igennem i Danmark på trods af, at den blev oversat af Tage la Cour (1915-1993) i 1968. Nyudgivelsen på forlaget Escho kan forhåbentlig blive startskuddet til, at bogen nu også kan få en dansk fanskare.
Apropos litterære fans gik Krimimessens Publikumspris 2022 til Michael Katz Krefeld. Han modtog den også i 2018 og er dermed den eneste forfatter, der har fået prisen to gange.
Vinderen af prisen fra Dansk Horror Selskab blev A. Silvestri for romanen Vardekød, der har den fangede fugls grundstemning, eller ”følelsen af at være fanget i et rum, som man ikke kan slippe ud af,” med Silvestris egne ord.
Det Danske Kriminalakademis priser og diplomer blev også uddelt, og vinderne var:
- Palle Rosenkrantz prisen (bedste udenlandske krimi/spændingsroman): Ragnar Jónasson for trilogien Mørket, Øen og Tågen.
- Harald Mogensen prisen (bedste danske krimi/spændingsroman): Morten Hesseldahl for Mørket under isen.
- Debutantdiplomet: Iben Albinus for Damaskus.
- Tage la Cour-diplomet (bedste fagbog om kriminallitteraturen): Iben Danielsen for Profession: Privatdetektiv.
Krimimessen blev arrangeret af Horsens Kommunes Biblioteker.